ПРО ДИНАМІЧНЕ ЦИРКАДНЕ ОСВІТЛЕННЯ

Array

Автор(и)

  • Л.А. Назаренко Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • К.І. Суворова Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
  • О.В. Білик Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

Ключові слова:

циркадний ритм, світловий дизайн, сценарій освітлення, динамічне освітлення, світлодіодізація, людиноцентричне освітлення, корельована колірна температура, невізуальний біологічний ефект.

Анотація

Розглянуті питання незорового впливу світла на організм людини під час роботи офісних працівників та учнів навчальних закладів. Обґрунтовано необхідність створення якісного світлового середовища учбових приміщень та офісів шляхом відповідного сценарію динамічного освітлення з урахуванням незорових ефектів видимого світла. Показано необхідність перегляду рівнів освітленості на робочих поверхнях з урахуванням циркадних ефектів.

Біографії авторів

Л.А. Назаренко, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

доктор технічних наук, професор кафедри світлотехніки та джерел світла

К.І. Суворова, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат технічних наук, доцент кафедри світлотехніки та джерел світла

О.В. Білик, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

аспірант; інженер I категорії в Національному науковому центрі "Інститут метрології"

Посилання

1. Aries M (2005) Human lighting demands, healthy lighting in the office environment. Public presentation of PhD thesis/ University of Technology Eindhoven, Eindhoven.
2. Hubalek S et al (2010) Office workers daily exposure to light and its influence on sleep quality and mood. Lighting research and Technology 42 : 33-50.
3. Smolders KCHJ, De Kort YAW, Van Den Berg SM (2013) Daytime light exposure and feelings of vitality/ Results of a field study during regular weekdays. Journal of Environmental Psychology 36: 270-279.
4. Figueiro MG, Rea MS (2016) Office lighting and personal light exposures in two seasons: impact on sleep and mood. Lighting research and Technology 48 : 52-64.
5. Stampi C (ed) (1992) Why we nap; evolution, chronobiology, functions of polyphasic and ultrashort sleep. Springer Science Business Media, New York.
6. Takahashi M et al (2004) Post-lunch nap as a worksite intervention to promote alertness on the job. Ergonomics 47 : 1003-1013.
7. Kaida K et al (2013) The effects of short afternoon nap and bright light on task switching performance and error-related negativity. Sleep Biological Rhythms 11: 125-134.
8. Novotny P, Fischke H (2014) Lighting for health and well-being in education, work places, nursing homes, domestic application and smart cities. SSL-erate consortium, Brussels, Belgium.
9. Mott MS, Robinson DH, Walden A, Burnette J, Rutherford AS (2012) Illuminating the effects of dynamic lighting on student learning. SAGE Open 2 : 1-9.
10. Wohlfarth K, Sam C (1981) The effects of color/lighting changes on severely handicapped children. Planning and Research Branch. Alberta education.
11. Cranguard EM (1993) Effects of color and light on selected elementary students. Dissertation University of Nevada, Las Vegas.
12. Winterbottom M, Wilkins A (2009) Lighting and discomfort in the classroom. Journal of Environmental Psychology 29 : 63-75.
13. Figueiro MG, Rea MS (2010) Lack of short-wavelength light during school day delays dim light melatonin onset (Dimo) in middle school students. Neuro Endocrinol Lett 31 : 92-96.
14. Goven T et al (2010) Influence of ambient light on the performance mood, endocrine systems and other factors of schoolchildren. Proceedings of the 27th Session of the CIE, Sun City.
15. Rautkyla E et al (2010) Effects of correlated colour temperature and timing of light exposure on daytime alertness. In lecture environments. J. Light Vis Env 34 : 59-68.
16. Barkmann C et al (2012) Applicability and efficacy of variable light in schools. Physiol Behav 105(3) : 621-627.
17. Sleegers PJC et al (2013) Lighting affects students
concentration positively : findings from three Dutch studies, Lighting research and Technology 45 : 159-175.
18. Keis O et al (2014) Influence of blue-enriched claasroom lighting on students cognitive performance. Trends Neuroscience Education 3 : 86-92.
19. Gentle N et al (2018) A field study of fluorescent and LED classroom lighting. Lighting research and Technology 50 : 631-651.
20. Morrow BL, Kanakri SM (2018) The impact of fluorescent and LED lighting on students attitudes and behavior in the classroom. Adv Pediatr Res 5 : 15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-26

Як цитувати

Назаренко, Л., Суворова, К., & Білик, О. (2021). ПРО ДИНАМІЧНЕ ЦИРКАДНЕ ОСВІТЛЕННЯ: Array. Комунальне господарство міст, 1(161), 163–168. вилучено із https://khgts.kname.edu.ua/index.php/khgts/article/view/5730